domingo, 20 de septiembre de 2009

14th Culture & Power Seminar. Conference "identity and identification" . Call for papers


"La identidad es un sueño de una absurdidad patética. Se sueña con ser uno mismo cuando no se tiene nada mejor que hacer. Se sueña con ello cuando se ha perdido la singularidad (y la cultura es precisamente la forma extrema de singularidad de una sociedad)".

Baudrillard (El paroxista indiferente, 1997).

"Yo es otro"

" 'Yo es otro' significa en primer lugar que
Yo es la estructura-Otro; luego, de modo más fundamental,
que Yo es el tiempo; el tiempo será el límite del pensamiento
que obliga al pensamiento a proyectarse
en el más allá ideal de las singularidades;
el 'desarreglo de todos los sentidos' es condición
para alcanzar esa transmutación"
Pierre Verstraeten

"La línea de ruptura o verdadera fuga,
¿no tendrá su peligro, peor aún que los otros?"
Gilles Deleuze


Hoy traemos el call for paper de Culture & Power Seminar, y para ello , y por ser domingo, un poco de lectura en el texto de la revista espéculo número 18 titulado "La compleja construcción contemporánea de la identidad: habitar el entre". del ex-compañero de grupo de investigación Victor Silva ... que comienza así:

La construcción de la identidad y la alteridad se complejiza en este mundo revolucionado por las técnicas del simulacro y la virtualidad. Una Identidad (identidades), que construye el pensamiento occidental, al 'hominizar' el saber, hace aproximadamente dos siglos, en un umbral del pensamiento que separa al pensamiento clásico (Michel Foucault)1 de la modernidad. La etnología, la sicología y la literatura surgen en ese contexto, no obstante fue fundamental el papel del lenguaje que abandonó su transparencia representacional. Jenaro Talens, que dirige su mirada a la literatura, escribe que ésta disciplina "surgió como forma discursiva en el interior de un modo de información determinado y, por ello, puede no tener sentido ignorar que su estatuto es histórico, es decir, que su carácter 'social' no proviene tanto -o, al menos, no como dato fundamental- de su carácter 'representativo sino del modelo de intercambio comunicativo que la constituye como 'literatura' y permite que sea concebida como tal". Para Talens el modelo conlleva formas de emisión, transmisión, circulación, recepción, interpretación, en el interior de "circuitos" no naturales, sino ideados y construidos culturalmente, en sistemas cartesianos.

Los cambios radicales se producen en la actual posmodernidad, sobremodernidad o modernidad tardía, donde el Mismo y el Otro se des-relacionan, habilitan los márgenes, las multiplicidades y las heterogeneidades. La hibridez intenta definir (¿se podrá definir desde lo híbrido?) este momento histórico y se habilita un pensamiento del 'Entre'2. La multiplicidad del 'Entre' otorga estatus (siguiendo un pensamiento deleuziano) a la fuga, la velocidad y al accidente, en palabras de Paul Virilio, (para otros teóricos el riesgo). Las crisis pueden pasar de la transitoriedad a la regularidad en el tiempo (¿paradoja histórica?), mientras que las estabilidades pueden llegar a ocupar momentos coyunturales. ¿Se producirá un accidente global a lo Virilio? Sin pretender ser apocalípticos no se puede negar que la revolución tecnológica está produciendo transformaciones profundas y mutaciones socio-culturales, que están afectando directamente a 'las comunidades'."


Under the auspices of the Iberian Association for Cultural Studies (IBACS)

The 14th International ‘Culture & Power’ Conference: ‘IDENTITY AND IDENTIFICATION’

Universidad de Castilla-La Mancha,
Departamento de Filología Moderna
Facultad de Letras,

Ciudad Real, Spain
22-24 April, 2010

Questions of identity and identification are among the most important evolving concerns of Cultural Studies today. Indeed, many thinkers, theorists and academics working in the interdisciplinary field of cultural studies continue to wrestle with these slippery concepts in their explorations of “the production and inculcation of culture or maps of culture” (Chris Barker). Commonly apprehended as contingent, culturally specific and socially produced, identity is often conceived of as the result of a whole range of different, possible identifications linked to specific modalities of power under specific social and historical conjunctures, hence, the unstable and fluctuating nature of identity and identity formation. The tension between self-description and social ascription is fundamental for individuals and groups to construct, negotiate, defend and resist their self-understanding. Through a process of personal identification with discursively constructed subject positions, identities emerge across a wide range of cultural practices in the course of social interactions involving the use of language and other semiotic systems manifested in cultural artefacts of various kinds.

This conference invites 20-minute papers addressing the topic of ‘identity’ and ‘identification’ from a wide range of perspectives within Cultural Studies. Although other topics may be considered, we welcome papers dealing with, but not being limited to, issues such as the following:

1. Theorizing identity construction and identification processes from a (variety of) cultural studies perspective(s): identities as discursive-performative / unstable / multiple / fragmented / projects / constructed and negotiated / narratives of the self / etc.

2. Methods and perspectives for examining identity-construction and identification processes in culture and society: post-structuralist, feminist, psychocritical, discursive, linguistic, Marxist, Queer Theory, postmodern, ecocritic, postcolonial, etc.

3. From social and cultural identities to subjectivity and the self: dimensions of and interrelations between identity production, consumption, commodification, regulation, inculcation, and representation.

4. Identity and genre: identities in fiction, drama, poetry, film, television, print media, politics, advertising, education, the institutional, the Internet, etc. The role of cultural artefacts in identity-construction processes within circuits of culture in society.

5. Identity at the crossroads of cultural studies with its disciplinary neighbours (literary theory, sociology, linguistics, discourse studies, anthropology, media and communication studies, history, geography, musicology, philosophy, etc.).

6. Challenging, questioning and subverting identities: re-constructing, -inventing, -cycling, -visiting, -creating, -locating, -discovering, -examining, -jecting, -producing, -thinking, -versing, -vising, -vitalising, -reading, -writing identities in culture and cultural artefacts.

7. Gender, sex, race, ethnicity, class, age, citizenship and religion issues: identity politics, hybridisation, border identities and subcultures.

8. The discourses of local, regional, national and trans-national identities: tensions between globalisation and nationalisms.

9. Identity and identification across cultural practices: diasporas, memory, trauma and body politics.

10. Identity and visual culture: intertextuality, multimodality, and the dialogue between the arts.

11. Historicizing identities: cultural history and the criticism of historical identities.

12. Identity and popular culture.

13. Identity in the Information and Communication society: e-identities, cyber-identities, virtual identities.

IMPORTANT DATES:

* January 15th, 2010: Submission of full papers. Please send FULL PAPERS (2,500 words) together with a 200-word ABSTRACT. Papers may be sent online through the conference website www.cultureandpower.org or directly to Eduardo.Gregorio@uclm.esThis e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it

* February 15th, 2010: Notification of acceptance.

* April 22nd, 23rd & 24th, 2010: Conference dates.


PLENARY SPEAKERS:
The following speakers have confirmed their participation at the conference:

* Lawrence Grossberg (The University of North Carolina at Chapel Hill)
* John Storey (University of Sunderland)
* Chris Weedon (Cardiff University)

PUBLICATION:
Selected papers will be published in a volume after the conference.

CONFERENCE LANGUAGES:
Papers may be presented in English or Spanish.(leer más...)

Fuente: [culture & power seminar]

buscador

Google